Mount Iboundji – góra w Gabonie

Mount Iboundji – góra w Gabonie. Jej wysokość wynosi około 1000 m n.p.m. Próbowałem ją zdobyć w dniu 9 września 2014 roku.

Z Mount Iboundji było nieco łatwiej. Dostępne były relacje, więc teoretycznie wiedziałem, czego mogę się spodziewać. Zastanawiała mnie tylko rozbieżność w podawanym czasie trekkingu wahająca się od pół godziny do pięciu godzin.

Dostałem zgodę na wejście na górę. Spotkanie z merem miasteczka było formalnością. Wskazał przewodnika. Został nim David – Pigmej z pobliskiej wioski. Umówiłem się z nim na 7 rano. Warunki iście afrykańskie. Niezłe łóżko, światło do północy, zaklejona gazetą toaleta, parę karaluchów, brak moskitiery. Rozbiłem sypialnię namiotu na łóżku i zasnąłem.

Trekking z Pigmejem

Rankiem ruszyliśmy Odwiedziliśmy po drodze Pigmejów w pobliskiej wiosce. Trafiliśmy na próbę nowej wersji tańca przygotowywanego na zbliżającą się ceremonię inicjacji.

Ale cel był wciąż przed nami. Po niecałej godzinie przedzierania się przez dżunglę wyszliśmy na ścieżkę biegnącą wzdłuż grzbietu. Sprawdziliśmy wysokość na GPS. Około 800 m n.p.m. Niewiele. Szliśmy dalej. Schodziliśmy. Zapytałem Davida, czy idziemy w kierunku najwyższego punktu Mount Iboundji. Z radością odpowiedział, że nie. Wydawało mu się, że chcieliśmy sobie pochodzić po górach. A dla niego Mount Iboundji to wszystko to, co dookoła. Dlatego właśnie wprowadził nas na tę górę. Tu było najbliżej.

Ręce opadły. Wyjaśniłem cel naszej wędrówki. Okazało się, że góra jest w innym miejscu. Musieliśmy zejść, podjechać kilka kilometrów samochodem i ponownie ruszyć na trekking. Początkowo szliśmy wyraźną ścieżką. Po kilkuset metrach ścieżka zaczęła zanikać. Nagle dotarliśmy do wielkiej skały. Bez sprzętu wspinaczkowego nie do przejścia. David poszedł szukać alternatywnej drogi. Minęło pół godziny. Zacząłem snuć teorie, że za kilkanaście lat to o mnie ktoś usłyszy, że zaginąłem w gabońskich górach w tajemniczych okolicznościach. David jednak wrócił. Ale miał złe wieści. Nie było innej drogi. Musieliśmy wrócić i poszukać innej drogi.

Mount Iboundji – góra w Gabonie

Do trzech razy sztuka

Za trzecim razem poszliśmy bardzo wyraźną ścieżką. Cały czas pod górę. Po ponad godzinie doszliśmy na szczyt. GPS wskazywał 961 m n.p.m. Gdy szliśmy dalej, wysokość zmniejszała się. To musiało być to miejsce. Rozglądaliśmy się po okolicznych wzgórzach. Nigdzie nie było miejsca o podobnej wysokości. A zatem prawdopodobnie stanęliśmy na Mount Iboundji, której wysokość z pewnością nie przekracza 1000 m n.p.m. A zatem informacje z przewodnika, map, czy przekazywane w szkołach nie były prawdziwe. Towarzyszący mi w trekkingu i prawie całej podróży po Gabonie Christopher wciąż dziwił się, że to, czego nauczył się w szkole mogło okazać się całkowitą nieprawdą. Jak to wytłumaczyć? Nie mógł zrozumieć. A ja wciąż zastanawialiśmy się, która góra najwyższą górą Gabonu. Zagadka pozostała nierozwikłana. Będę musiał wrócić do Gabonu i zdobyć Mount Bengoué. Ale jak to zrobić?

Relacja i zdjęcia z podróży do Gabonu